?
K | E | N | D | E | N | A | T | U | U | R | © | Wim de Groot & Bart Bruyns |
Nodig: | 1 regenworm
1 vel papier |
(2) kop / staart | (3) kop / staart |
De kop is (4) spitser / stomper dan de staart. | ||||||||||||
Nodig: | 2 potten met lagen aarde en zand
bladeren wormen |
Zonder wormen | Met wormen | |
---|---|---|
Aantal bladeren | (10) _______________ | (11) _______________ |
Zijn de lagen aarde en zand apart of door elkaar? | (12) Apart / een beetje door elkaar | (13) Apart / een beetje door elkaar |
(14) ________________ | (15) _____________ | (16) _________ |
(17) __________ |
Vragen | |
1. | De kop van de worm is (22) spitser / stomper dan de staart. |
2. | Waarom heeft de worm haren? (23) ______________________________. |
3. kruipende wormen | De worm hiernaast zet zich af op plek (24) A / B. |
4. | Noem 2 dingen waarom wormen nuttig zijn. (25) ________________________________________. Extra stof |
Extra stof | |
5. | Met voedselketens moeten we rekening houden als we gif spuiten. Een klein beetje gif is voor een worm nog niet dodelijk. Maar de mol eet elke dag tientallen van die vergiftigde wormen. Misschien dat de mol dit ook nog wel overleeft. Welk dier zal zeker dood gaan? De (26) worm / mol / buizerd. Vroeger gebruikten boeren vaak DDT als gif tegen insecten. Daar ginger veel roofvogels dood aan. Hoe kan dat? (27) ________________________________________. |