?
K | E | N | D | E | N | A | T | U | U | R | © | Wim de Groot & Bart Bruyns |
| Gedraag jeAlles wat je doetGedrag is eigenlijk alles wat jij doet. Hieronder staan voorbeelden van gedrag. Geef aan welke delen van je lichaam jij erbij gebruikt. |
Gedrag | Hand | Voet | Mond | Buik | Oor | Stem |
---|---|---|---|---|---|---|
Tanden poetsen | (1) ja / nee | (2) ja / nee | (3) ja / nee | (4) ja / nee | (5) ja / nee | (6) ja / nee |
Lopen | (7) ja / nee | (8) ja / nee | (9) ja / nee | (10) ja / nee | (11) ja / nee | (12) ja / nee |
Lachen | (13) ja / nee | (14) ja / nee | (15) ja / nee | (16) ja / nee | (17) ja / nee | (18) ja / nee |
Praten | (19) ja / nee | (20) ja / nee | (21) ja / nee | (22) ja / nee | (23) ja / nee | (24) ja / nee |
Slapen | (25) ja / nee | (26) ja / nee | (27) ja / nee | (28) ja / nee | (29) ja / nee | (30) ja / nee |
brommer rijden | Voordelen en nadelenAlles wat jij doet heeft voordelen of nadelen.En voordelig voor jou kan soms nadelig voor een ander zijn. Als jij iemand laat afgaan, dan heb jij succes. Dat is voor jou dus een voordeel. Maar diegene die afgaat voelt zich juist rot. Jouw voordeel is voor die ander dan dus een nadeel. |
Geef hieronder voor- en nadelen van brommen zonder helm. |
VOORDELEN van brommen zonder helm | NADELEN |
---|---|
________________________________________ | ________________________________________ |
________________________________________ | ________________________________________ |
________________________________________ | ________________________________________ |
Veel reacties mogelijkAls er iets gebeurt kunnen we dat een actie noemen.Wat iemand doet als er iets gebeurt heet dan een re-actie. Hieronder zie jij twee vechtende klasgenootjes in actie. Schrijf in de tekst-ballon wat jij zou denken. |
Hierboven staan (31) 1 / 3 / 6 / 7 verschillende reacties.
Welke reactie zou jij kiezen? . Wat zijn de voordelen van jouw reactie? ________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________. Wat zouden nadelen van jouw reactie kunnen zijn? ________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________. | |
PROEF: HOE REAGEER JIJ?Hierna staan een aantal situaties waar jij in terecht kan komen.Vul in wat jij zou doen en de voor- en nadelen daarvan. Vraag ook mede-leerlingen en zet dat bij "andere reacties". | |
voetbal door ruit trappen | SITUATIE 1: Je trapt een voetbal door een ruit.Schrijf in de ballon wat jij zou denken.Wat zou je doen? ____________________________________________________________. Voordelen: ______________________________________________________________________. Nadelen: ______________________________________________________________________. Andere reacties: ____________________________________________________________. |
opleiding kiezen | SITUATIE 2: Je wil een andere opleiding dan je ouders.Schrijf in de ballon wat jij zou denken.Jouw reactie: ____________________________________________________________. Voordelen: ______________________________________________________________________. Nadelen: ______________________________________________________________________. Andere reacties: ____________________________________________________________. |
| SITUATIE 3: Je wil met Edwin, maar Dennis vraagt je.Schrijf in de ballon wat jij zou denken.Jouw reactie: ____________________________________________________________. Voordelen: ______________________________________________________________________. Nadelen: ______________________________________________________________________. Andere reacties: ____________________________________________________________. |
Vragen | |
1. | Welke delen van je lichaam gebruik jij bij de gedragingen in de eerste kolom:
|
Gedrag | Hand | Voet | Mond | Buik | Oor | Stem |
---|---|---|---|---|---|---|
Eten | (32) ja / nee | (33) ja / nee | (34) ja / nee | (35) ja / nee | (36) ja / nee | (37) ja / nee |
Gapen | (38) ja / nee | (39) ja / nee | (40) ja / nee | (41) ja / nee | (42) ja / nee | (43) ja / nee |
Voetballen | (44) ja / nee | (45) ja / nee | (46) ja / nee | (47) ja / nee | (48) ja / nee | (49) ja / nee |
Luisteren | (50) ja / nee | (51) ja / nee | (52) ja / nee | (53) ja / nee | (54) ja / nee | (55) ja / nee |
Deze les maken | (56) ja / nee | (57) ja / nee | (58) ja / nee | (59) ja / nee | (60) ja / nee | (61) ja / nee |
2. | Noem 6 mogelijke reacties die je kan geven als je twee mensen ziet vechten.
________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________ . |
Extra stof | |
3. | Geef een voorbeeld van een gedrag wat voor jezelf voordelig is, maar voor iemand anders nadelig.
________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________ . |
4. | Geef een voorbeeld van een gedrag wat voor jezelf nadelig is, maar voor iemand anders juist voordelig.
________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________. |